Aanvragen verlof

Vakantieverlof en Leerplicht

Een dilemma of zijn er duidelijke regels?

De schoolvakanties bieden ouders/verzorgers de gelegenheid om met hun kind op vakantie te gaan. Vaak komen er bij de scholen ook aanvragen binnen om buiten de vastgestelde schoolvakanties op vakantie te mogen gaan.

Wat zijn de regels binnen de Leerplichtwet?

In de meeste gevallen zijn er geen gronden om buiten de schoolvakanties op vakantie te gaan.

Het hebben van een eigen bedrijf bijvoorbeeld is geen automatisch gegeven om in aanmerking komen voor verlof buiten de schoolvakanties.

Vakantieverlof buiten de schoolvakanties is alleen mogelijk:

Als één van de ouders een dusdanige specifieke aard van beroep heeft dat het niet mogelijk is om tijdens een schoolvakantie op vakantie te gaan. Ook als ouders één week tijdens een schoolvakantie op vakantie kunnen gaan heeft de rechtbank geoordeeld dat er geen gronden meer zijn voor extra verlof.

En:

Daarbij moet aangetoond worden dat, vakantie in de schoolvakantieperiodes tot onoverkomelijke bedrijfseconomische problemen zal leiden. Dit moet al aangetoond worden tijdens de aanvraag.

Kortom:

Er moet dus aan strenge regels worden voldaan. Dit blijkt ook uit gerechtelijk uitspraken die recent zijn gedaan.

Als u meent dat u aan de voorwaarden voldoet

Indien een ouder een aanvraag wil doen om in aanmerking te komen voor vakantieverlof moet dit schriftelijk en minimaal 8 weken van te voren aangevraagd worden bij de directeur van de school. De directeur neemt het besluit en deelt de ouders het besluit schriftelijk mee.

Bij een positief besluit mag een directeur éénmaal en met een maximum van 10 dagen in een schooljaar verlof buiten de reguliere schoolvakantie geven.

Indien de directeur besluit de aanvraag af te wijzen, zal hij dit altijd gemotiveerd doen. Indien u het niet eens bent met het besluit van de directeur kunt u hiertegen bezwaar indienen.

Aanvraag afgewezen?

Gaan ouders, ondanks een afwijzing van de directeur, toch op vakantie dan is de directeur verplicht om dit te melden bij afdeling leerplicht. De leerplichtambtenaar stelt dan een onderzoek in. Dit kan resulteren in het opmaken van een proces verbaal dat vervolgens naar het Openbaar Ministerie wordt gestuurd. Het O.M. beslist vervolgens of zij overgaan tot vervolging vanwege het overtreden van de leerplichtwet.

Dan maar ziekmelden?

Sommige ouders melden hun kind ziek op de dag van hun vertrek naar de vakantiebestemming. De directeur zal, als er getwijfeld wordt aan een ziekmelding, altijd een melding doen bij leerplicht. Ook dan zal de leerplichtambtenaar een onderzoek instellen wat ook kan leiden tot het opmaken van een proces verbaal.

Tot slot

De leerplichtwet 1969 gaat niet alleen over plichten maar ook over rechten. Ieder kind heeft recht op onderwijs! Dit mag een kind niet ontnomen worden.

Heeft u vragen? Dan kunt u terecht bij uw school of bij afdeling leerplicht van uw gemeente.

Met vriendelijke groet,

Namens alle leerplichtambtenaren van Bergeijk, Bladel, Eersel en Reusel-de Mierden.

'Krantkunst' groep 8, november 2018