Voor het eerst naar school

Nadere kennismaking en wenmomenten
Ongeveer vijf weken voordat uw kind vier jaar wordt ontvangt u een uitnodiging voor een nadere kennismaking van uw kind met de mentor, waarbij natuurlijk ook een rondleiding door het lokaal op het programma staat. Tijdens deze kennismaking kunt u met de mentor ook afspraken maken over wendagen. Uw kind mag maximaal 10 dagdelen voorafgaand aan de vierde verjaardag komen wennen.

Kinderen die meteen ná de zomervakantie instromen, maken geen gebruik van deze wenmomenten. Zij worden namelijk uitgenodigd voor een gezamenlijke kennismakingsochtend in de laatste schoolweek voor de zomervakantie.

Kennismakingsgesprek met ouders
Om het ontwikkelingsverloop van uw kind in de eerste vier levensjaren goed in kaart te kunnen brengen en om goed in te spelen op het verdere verloop (doorgaande lijn) gedurende de basisschooltijd, willen we met (bij voorkeur beide) ouders van vierjarigen graag een kennismakingsgesprek houden.

Als uw kind een paar weken op school zit zal de mentor een datum met u plannen voor dit kennismakingsgesprek. Voor kinderen die meteen na de zomervakantie instromen worden deze gesprekken gehouden tijdens de eerste spreekuuravonden van het schooljaar. Leidraad voor dit gesprek is de gewenning van uw kind na de start op onze school en de ontwikkeling die u als ouders thuis heeft gezien. Hiervoor gebruiken we het intakeformulier.

Intakeformulier
Drie maanden voordat uw kind op onze school start ontvang u van ons een mailtje met een verzoek om een intakeformulier in te vullen. Op dit formulier kunt u informatie geven over uw kind en aangeven hoe de ontwikkelingen van uw kind tot nu toe verlopen zijn. Op deze manier kunnen we meteen bij de start op onze school aansluiten bij de behoeften van uw kind.

Overdracht vanuit voorschoolse educatie
Naast het intakeformulier dat u als ouders heeft ingevuld komt er ook een overdracht vanuit de voorschoolse educatie. De kinderdagverblijven in Bladel werken met het observatieprogramma van 'Kijk'. In de meeste gevallen worden deze gegevens met toestemming van u als ouder digitaal overgedragen aan ons. Soms lukt dit niet digitaal en krijgt u zelf de papieren versie mee, wij ontvangen hiervan graag een kopie. In Kijk is de ontwikkeling van uw peuter bijgehouden. We gebruiken deze gegevens om een zo goed mogelijke aansluiting te realiseren vanuit het peuterprogramma/het kinderdagverblijf.

Bouwopdracht kleuters, voorjaar 2018