Historie

Basisscchool Bergmolen kent een lange geschiedenis. Al in 1914 werd onze school opgericht als Rooms-Katholieke Jongensschool in het centrum van Bladel.

In de jaren 50 en 60 groeide de school uit tot een 12-klassige lagere school. Gevolg hiervan was dat het gebouw regelmatig uitgebreid werd met een aantal lokalen.

Vanaf 1967 werden 8 klassen gehuisvest in een nieuw gebouw aan de Sportparkstraat. De overige klassen bleven in het oude gebouw. In 1970 werd in Bladel een derde katholieke school gebouwd en alle scholen werden gemengd.

Eind 1999 verhuisde onze school naar de derde locatie in het centrum van Bladel aan de Bergmolen. De voormalige LHNO school is compleet verbouwd en inmiddels onze 12-klassige basisschool met een grote multifunctionele ruimte. Deze ruimte wordt gebruikt als speellokaal voor de kleuters, als gymzaal voor de leerlingen van groep 3 t/m 8 en als aula voor grotere activiteiten. In de bestaande brede gangen zijn werkplekken gerealiseerd waar leerlingen gebruik van kunnen maken.

In het schooljaar 2023-2024 vierden we het 110-jarig jubileum van de school met workshops en een spetterend optreden door alle leerlingen voor alle ouders. Tevens hebben we op deze dag onze school voorzien van een nieuwe naam. Sinds 2 april 2024 gaat onze school verder onder de naam Bergmolen.

100-jarig jubileum Franciscusschool, april 2014